۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت

ضرورت كيفي سازي فعاليت هاي پژوهشي در دانشگاه

ضرورت كيفي سازي فعاليت هاي پژوهشي در دانشگاه

دكتر طالبي در نوزدهمين هفته ملي پژوهش و فناوري و بيست و يكمين مراسم تجليل از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه اصفهان بر ضرورت كيفي سازي فعاليت هاي پژوهشي تاكيد نمود.

به گزارش وب سايت خبريuinews دكتر هوشنگ طالبي رييس دانشگاه اصفهان در نوزدهمين هفته ملي پژوهش و فناوري و بيست و يكمين مراسم تجليل از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه اصفهان، ضمن بيان اهميت بهبود عملكرد پژوهشي در حوزه علوم انساني اظهار داشت:

دانشگاه اصفهان در 3 سال اخير، در بحث بروندادهاي پژوهشي اعم از توليد مقاله و انتشار كتاب رشد قابل توجهي داشته است.وي بروندادهاي علوم انساني را در سال هاي گذشته،محدود به چاپ در مجلات علمي و پژوهشي داخلي دانست و افزود: به دليل معرفي غناي بسيار بالاي پژوهش هاي علوم انساني به جهانيان، رويكرد جديدي را براي چاپ مقالات اين حوزه در مجلات معتبر بين المللي در پيش گرفتيم و خوشبختانه با روند رو به رشد چاپ اين مقالات در مجلات خارجي مواجه شديم. وي رسالت دانشگاه را معرفي دستاوردهاي حوزه علوم انساني ايران اسلامي به جهان دانست .

وي با بيان اينكه در راستاي سياست‌هاي دانشگاه اصفهان در امور پژوهشي در سال جاري اقدامات مهمي انجام شده است ،تصريح نمود: سياست‌هاي دانشگاه اصفهان در جهت كيفي سازي پژوهش‌، جز اولويت هاي دانشگاه بوده است و اين مهم، با توجه به اعلام افزايش تراز علمي دانشگاه در رتبه بندي هاي داخلي و بين المللي بسيار قابل توجه و مشهود است.

وي با بيان اينكه بين‌المللي سازي امور پژوهشي هدف ديگر دانشگاه اصفهان است، خواستار همكاري هاي مشترك بين المللي در قالب طرح هاي پژوهشي اساتيد و پايان نامه هاي دانشجويان و انجام فعاليت هاي تحقيقاتي مشترك با دانشگاه هاي معتبرجهان شد.

رييس دانشگاه با اشاره به اينكه بر اساس جديدترين رتبه بندي ها، دانشگاه اصفهان در بين يك هزار دانشگاه برتر دنيا قرار دارد، خاطرنشان كرد: ايجاد ظرفيت هاي تحقيقاتي جديد با خريد تجهيزات آزمايشگاهي و مبادله استاد و دانشجو با دانشگاه هاي معتبر خارجي نيز از جمله اقدام هاي اين دانشگاه در يك سال اخير بوده است.

رييس دانشگاه اصفهان با بيان اينكه 15 درصد از بودجه سالانه دانشگاه ها بايد به پژوهش اختصاص يابد، گفت: امسال بودجه اختصاصي دانشگاه حدود 380 ميليارد ريال پيش بيني شده كه بايد 15 درصد آن از محل درآمدهاي پژوهشي تامين شود.
دكتر طالبي، ميزان درآمدهاي پژوهشي اين دانشگاه در سال گذشته را حدود 45 ميليارد ريال اعلام و اضافه كرد: پيش بيني ما براي امسال نزديك به 60 ميليارد ريال است.
وي همچنين ميزان بودجه عمومي دانشگاه در بخش هزينه را يكهزار و 860 ميليارد ريال و در تملك دارايي را 110 ميليارد ريال عنوان و تصريح كرد: 15 درصد بودجه هزينه اي به بخش پژوهش تعلق مي گيرد.

رييس دانشگاه اصفهان با بيان اينكه 50 درصد بودجه تملك دارايي نيز براي خريد تجهيزات مورد نياز هزينه مي شود، ادامه داد: 70 درصد آن براي تجهيزات و امكانات مورد نياز پژوهشي است.

وي همچنين اظهار داشت: دانشگاه اصفهان تاكنون با همكاري چند واحد صنعتي بزرگ و نهادها اقدام به راه اندازي مراكز مشترك پژوهشي نموده كه به عنوان نمونه مي توان، آزمايشگاه مشترك اين دانشگاه و مركز تحقيقات اُپتيك را نام برد.

وي همكاري با فولاد مباركه و اتاق بازرگاني اصفهان را نيز از جمله اين ارتباط ها خواند و اظهارداشت: تا كنون چند همايش مشترك با اين نهادها از جمله درباره همكاري با واحدهاي كوچك و متوسط كره جنوبي برگزار شده است.

به گفته دكتر طالبي، يكي از شهرك هاي صنعتي اصفهان از موضوع همكاري با واحدهاي كوچك و متوسط كره جنوبي استقبال كرده و اين نشانه خوبي براي نتيجه دادن چنين روابطي است.
دكتر طالبي به تشكيل صندوق سرمايه گذاري در دانشگاه اصفهان اشاره و تصريح كرد: اين صندوق بين دانشگاه و صندوق سرمايه گذاري استان مشترك است و با بودجه اوليه 50 ميليارد ريال به ايده هاي تحقيقاتي در جهت رفع مشكلات جامعه كمك مي نمايد.

رييس دانشگاه همچنين با اشاره به محدوديت هاي بودجه و همچنين خريد تجهيزات در دانشگاه ها بيان داشت: خوشبختانه دانشگاه اصفهان در سال گذشته با وجود تحريم هاي بين المللي، موفق به خريد تجهيزات آزمايشگاهي كاربردي شد و بخش مهمي از آزمايشگاه ها ي خود را تجهيز نمود.

جانشين استاندار در ستاد هفته پژوهش، در ادامه زير ساخت هاي پژوهشي را بسيار مهم قلمداد نمود و افزود: نيروي انساني يكي از مهم ترين زير ساخت هاي پژوهش در دانشگاه ها است. دكتر طالبي تصريح نمود: نيروي انساني ما متشكل از اعضاي هيات علمي با ارايه ايده هاي خوب در امر پژوهش و همچنين دانشجويان باهوش ايراني است كه در مقايسه با ساير دانشجويان جهان از ضريب هوشي و استعداد قابل توجهي برخوردار هستند كه اميد است با همكاري يكديگر، آينده پژوهشي خوبي را براي كشورمان رقم بزنيم.

شايان ذكر است در اين مراسم دكتر سيد مهدي ابطحي رييس شهرك علمي تحقيقاتي اصفهان

بر توجه به ديپلماسي علمي در امر فناوري تاكيد نمود و افزود: نبايد هيات علمي وارد بحث تجاري سازي شوند، بلكه بايد تحقيقات و ايده ها به صورت كار آفريني تجاري سازي شوند و دانشگاه هاي نسل سوم اين كار را به خوبي انجام مي دهند.

دكتر ابطحي ادامه داد: در دانشگاه‌هاي نسل اول بودجه هاي كلان پژوهشي به دانشگاه ها داده مي شد. در دانشگاه هاي نسل دوم به فناوري توجه شد، اما در دانشگاه هاي نسل سوم بودجه هاي پژوهشي به افراد داده مي شود و وزارت علوم در راستاي امور پژوهشي بايد به بين المللي سازي پژوهش ها توجه كند.

وي تاكيد كرد: يكي از رشته هايي كه مي تواند براي دانشگاه ها ثروت توليد كند، رشته هاي علوم پايه هستند.

رييس شهرك علمي تحقيقاتي استان اصفهان تصريح كرد: نوآوري در سازمان ها و منابع علمي لازمه پژوهش ها است و در اين راستا به عملكردها و زيرساخت ها بايد توجه كرد. ايران در اين رابطه شرايط خوبي دارد، اما وضعيت حمايتي مساعد نيست، بااين حال خروجي پژوهش هاي علمي در كشور وضعيت نسبتا مناسبي دارد.

هفته پژوهش امسال با شعار "پژوهش هدفمند، فناوري ارزش‌آفرين در خدمت توليد ملي" از 24 تا 28 آذرماه برگزار مي‌شود. همزمان با هفته پژوهش، از 26 نفر از پژوهشگران، فناوران و مولفان برتر دانشگاه اصفهان تجليل به عمل آمد.
تاریخ:
1397/09/28
تعداد بازدید:
937
منبع:
دانشگاه اصفهان
  اصفهان،بلوار دانشگاه، دانشگاه اصفهان، طبقه فوقانی کتابخانه آزادگان             Eco@res.ui.ac.ir

·        تلفن--------5198-3793-031

·          تلفکس------4431-3793-031

 
 
Powered by DorsaPortal